الأحد، 27 ديسمبر 2009

من مذكرات رووودى .. أيام الفشل الجميل ..،،







.



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


.



اكيد طبعا استغربتو من الموضوع قلتوا البت دى ايه اللى جرالها
اصل بصراحه ....
عمرى مافكرت اكتب دايريز ولا كده
بس دايما بتمر فى حياة الانسان مواقف كده
بجد استحاله تتنسى
كل مايفتكرها يحس فيها بعبق مختلف
دايما يفتكر عهد مر عليه
بافراحه واتراحه
يحس بيه ...
ويقول يااااااااه كانت اياااااااااام
والنهرده بقى
اول حلقه من الدايريز بتاعة رودى

( ولا يوم من ايام الثانويه )

ههههههههههههههههههه
بجد باسميها ايام الفشل الازلى
بس الحمد لله ربنا كرمنى فيها احلى كرم
انا هتكلم عن فتره من ايام تالته ثانوى



احم ... احم .... اجمع الاول

هههههههههه

الشخصيات بتاعة المواقف دى كالتالى ..

استاذ (محسن ) وده بقى كان مدير المدرسه
كان مربى الخفيف لكل العيال
ههههههههههههه
بجد كان صعب جدا واللى يشوفه بره الفصل فى وقت الحصه بيطلع يجرى وراه

ومدرسه بتاعة التربيه الرياضيه ( ن)بس كنت بحبها اوووى

واستاذ (سعيد ) بتاع الموسيقى

واستاذ (مصطفى ) بتاع الفيزيا

.


المهم
انا بقى كانت طالبه معايا فشل مش عارفه ليه كده
هههههههههههههه
كنت اخدت التاريخ فى سنه تانيه
عشان اسهل على نفسى بعدين
ورحت تالته بفلسفه وعلم نفس وعلوم بيئه
بجد كانت مواد تحفه
ومحدش فى المدرسه كلها كان عامل الحكايه دى غيرى
جيت بقى على تالته ثانوى
مرتاحه وجايبه فوق الــ 80
ومعايا مواد سهله وكده
وكنت عاوزه اصلا ادخل اداب وخلاص
والحمد لله دخلتها طبعا بعد كده


المهم

كنت فاضيه بقى فى سنه تالته

الموقف كالتالى ...

الزمان { الحصه التالته } حلوه الزمان دى
ههههههههههه


المكان بقى

حوش المدرسه { مقرى }
كان فيه مكان كده مخصص للبنات فى حصص التربيه الرياضيه
بس كان مكشوف
والرايح يتفرج والجاى يتفرج
ومدرسه مشتركه بقى


هههههههههههههههههههههههههه


الموقف بقى ...


انا قاعده جنب المكان بتاع البنات اللى قلتلكم عليه ده
على تاليتوار عاليه شويه وممده رجليا ومحدش ف دماغى بقى
طلبت من عم على يعملى كوباية شاى وجبت بسكوت كنت خارجه يعنى من غير ماافطر .. يرضيكو يعنى مافطرش

كان عندنا حصة العاب

المهم قاعده ياعينى لا بيا ولا عليا
جنب البنات بتوع الفصل فى حصة
ومستجمه بقى بالشاى
الاقى مين جاى عليا
استاذ محسن ( يادى الوقعه المنيله ) هههههه
انتى ايه اللى مقعدك كده فى الحوش ومسكالى شاى ياختى بتشربى
قاعده على قهوه حضرتك ولا ايه



اضطريت اقف بقى ارد عليه
قلتله استاذ محسن معلش اصلى بصراحه
عشان اصحى واجى من الساعه 8 ومتأخرش عالطابور بتاع حضرتك
بضطر اسفه انى اخرج من غير فطار وانا قاعده فاضيه بقى قلت افطر

يرضى حضرتك يعنى اقع من طولى وانا على غير فطار كده
يقولو البت عملوا ايه فيها فى المدرسه ومشاكل بقى
ومحاكم وبتاع ويقاضوا المدرسه

قالى لا والله هو انتى معندكيش حصه ولا ايه
قلتله عندى اهو العاااااب

راح باصص وراه ومنادى ... يااستاذه (ن) هو ده فصل كام

قالتله تالته خامس

قالها عندها معاكى دى

قالتله اه
المهم مشى وبلعلى الموقف وقبل مايمشى قالى استفيدى بالحصه ياانسه
مينفعش كده وبتاع

(مش فاهمه استفيد ازاى العب يعنى )

مشى من هنا بقى
وجت الفسحه والحصه الرابعه
قعدت مع البت هبه شويه فى الحوش
وفى الحصه الرابعه جه الحال كما هو عليه
كان وقتها الفصل بتاعى عندهم حصة تاريخ
وانا كان مقرر اخد علم نفس والمدرسه اللى بتديلى مخصوص مجاتش يومها
قلت تمااااام كده
اخدها رخامه على مخاليق ربنا
وانا اساسا اليوم فاضى
وحصص كلها هبله
قعدت بقى زى الباشا فى الحوش اتفرج عالرايح والجاى
جنب حصة العاب تانيه كانت عند الفصل بتاع هبه
الاقى مسيو محسن كلاكيت تانى مره


ها ....



عندك ايه ياانسه رغداء
وقاعده كدليه
قلتله عندى العاب

ههههههههههههه

قالى مش كان عندك الحصه التالته

ونادى تاااانى .. يااستاذه (ن) فصل كام ده

ردت الاستاذه قالتله تالته سادس يااستاذ محسن

قالى انا فاكر ان كنتى الحصه التالته يارغداء تالته خامس
انتى بتضحكى عالمدرسه ولا ايه

قلتله ازاى لا طبعا يااستاذ محسن
انا الحصه التالته بابقى تالته خامس والرابعه تالته رابع
قالى والله انتى بتهزرى



قلتله لا حضرتك

اصلى باخد مواد مختلفه وبتاع المهم قعدت اكلفته
قالى لو حتى بتاخدى مواد مختلفه
مابتحضريش الا حصص العاب ولا ايه

بتدرسى العاب

طيب تعالى معايا على فصلك
ياانسه بقى بتضحكى عالمدير انا هشوف مين اللى عندك دلوقتى

ابقى هاتيلى ولى امرك بكره اتكلم معاه

المهم لقيت استاذ الفيزيا جاى يكلمه اتلهى معاه قلتله طيب

سلامو عليكم انا بقى

ومشيت .... لقيته خد باله

قالى استنى عندك مخلصتش كلامى ..انا بقى ماستنيتش

جه ورايا جريت على فوق ..طلع يجرى ورايا بالعصايه

وعينى ماتشوف الا النور .. بس على مين يومها مطالنيش

دخلت اوضة الموسيقى عند استاذ سعيد



قلتله الحقنى الراجل الدؤرم ده لسه فيه نفس وبيجرى ورايا استر عليا
المهم قعدت ورا وقعدت العب فى الاكسليفون
على مامحسن كان مشى
ماديتش خوانه بقى وطلعت

لاقيت صوت من ورايا استنى عندك
بردو ماستنيتش ...

ههههههههههههههههههههه

رحت المبنى التانى كان استاذ الفيزيا
عندهم حصه فى المعمل دخلت ..
قالى ايه يارغداء اللى جابك هنا
قلتله عاوزه احضر معاكم وبتاع
اصل بصراحه كان نفسى ادخل علمى
بس الزمن بقى وحضرتك عارف وعشان العقد النفسيه
قعدنى معاكو حصه

هاقعد ومش هتحسوا بيا

المهم قعد يضحك وقعدت
لمحت الاستاذ محسن لسه بيجرى بره
كل مايشوف مدرس يسأله عليا


جرسنى يومها



المهم الاساتذه يشكروا فيا قصدك رغداء اخت كذا وكذا
داكانوا من احسن الناس اللى كانت هنا
ولاد ناس والله يااستاذ محسن

كنت معروفه بقى عشان اخواتى


.

خدناها يومها مطاردات والمدرسه اتفرجت ومحدش قادر يحوش نفسه من الضحك

لغاية ماعدى اليوم وروحت
جيت تانى يوم كانوا بيكرمو المتميزين فى الانشطه فى الطابور
بيدوهم شهادات تقدير واستثمار وبتاع

ومين بقى اللى بيكرم ....

المعلم ...... ( محسن )

هههههههههههه
انا بقى كان ليا تكريمين
عشان المناظرات دى كنت مديرة الحوار
وخدنا مركز اول عالاداره

وعشان الكاراتيه كنت ايامها اخدت مركز اول عالمحافظه فى بطولة المدارس

ومقرر اسافر اسبوع اشارك فى بطولة الجمهوريه


تخيلو قمة الذل بقى وهو بينادى عليا ويكرمنى بعد اللى عملته فيه قبلها
طلعت مرتين اتكرمت

ههههههههههههههه

وجه شاددنى على جنب ... انا نفسى اعرف
مانتى متفوقه اهوة وباين عليكى بنت ناس
والدك راجل محترم وكل الناس تعرفه
وعيلتك ماشاء الله ناس كويسين ومناصب
مافيهمش حد فاشل

بتعملى كدليه

جبتى ولى امرك زى ماقلتلك


قلتله معلش بقى بابا عنده مشغوليات واكيد مش هيوصى حضرتك عليا يعنى

( شوفوا بقى الرخااامه )


هههههههههههههه

لقيته ضاحك
تخيلوا !!!!!!!

لأول مره المدرسه تشوف استاذ محسن بيضحك
هههههههههههههه
وعدى الموقف بس طلع قلبه ابيض والله
واستمرت رودى على نفس المنوال
كل يوم الصبح بكوباية الشاى والبسكوت
واستاذ محسن لقى مفيش منها رجا وكبر بقى معادش حمل جرى
مبقاش بيطلع من مكتبه اساسا ..


.


والى لقااااااااء

0 التعليقات:


Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Lincah.Com - Lotus Cars